Specialieji poreikiai ir įtraukusis ugdymas: Italijos patirtis
„Įtraukusis ugdymas nėra neprivalomas dalykas – tai būtinybė. Mes turime priimti pačius pažeidžiamiausius, kad visiems būtų užtikrintas geresnis gyvenimas“,- teigė už švietimą, kultūrą, daugiakalbystę ir jaunimą atsakinga Europos Komisijos narė Androulla Vassiliou. Tai aktualu ir mūsų šalies mokytojams, startavus įtraukiajam ugdymui mokyklose. Specialiųjų poreikių mokinių įtraukimas į bendrojo ugdymo mokyklas yra svarbus, svarbu mažinti atskirtį ir integruoti visus mokinius, o Italija šios srities pradininkė, kuri gali dalintis sėkmingu įtraukiojo ugdymo modeliu.
2025 m. vasario 9-15 dienomis Šilalės r. Kvėdarnos Kazimiero Jauniaus gimnazijos pavaduotoja ugdymui Jurgita Skurdelienė, anglų kalbos mokytoja Ernesta Spudienė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Sandra Jocytė-Aurylienė bei psichologė Laima Viskintienė dalyvavo mokymuose Bolonijoje, Italijoje. Mokymai vyko įgyvendinant Europos Sąjungos lėšomis finansuojamą „Erasmus+“ programos 1 pagrindinio veiksmo bendrojo ugdymo mobilumo projektą „Svarbu tikėti kiekvieno besimokančiojo sėkme“. Kursuose dalyvavo įvairių sričių mokytojai iš Ispanijos, Vokietijos, Portugalijos ir Lietuvos. Kiekvienos šalies dalyviai pristatė savo šalių švietimo sistemas, aptarė panašumus ir skirtumus, po to klausėsi ir gilinosi į Italijos švietimo modelį, aptarė strategijas, darbo metodus ir būdus, kaip kovoti su specialių poreikių mokinių segregacija, kaip tokie mokiniai įtraukiami į bendrąjį ugdymą. Visų mokymų tikslas ir buvo sužinoti, suprasti, kaip veikia įtraukusis ugdymas Italijoje, ir kaip panaudojant jų patirtį pritaikyti savo mokykloje.
Kursų lektoriai supažindino su naudojamomis IT priemonėmis, platformomis, kurios palengvina ir leidžia labiau pritaikyti mokomąją medžiagą specialiųjų poreikių mokiniams. Daugelį priemonių ir platformų dalyviai išbandė patys dirbdami individualiai, poromis ar grupėmis. Kursų metu dalyviai lankėsi ir vietos mokykloje, kurioje sėkmingai įgyvendinamas įtraukusis ugdymas, aplankė klases, patalpas, pritaikytas specialių poreikių turintiems mokiniams. Keistasi gerąja patirtimi ir aptarti iššūkiai su italų mokytojais.
Įgyta patirtis ir žinios suteikė naujų idėjų, kurias pabandysime pritaikyti savo ugdymo įstaigoje. Žiniomis ir patirtimi pasidalinsime su kolegomis, kad kiekvienas mokinys patirtų sėkmę.
Dalyvavimas tarptautiniame Erasmus + projekte suteikė galimybę ne tik susipažinti su Italijos švietimo sistema, bet geriau pažinti ir jos kultūrinį, istorinį, architektūrinį paveldą. Nuostabus Bolonijos miestas, seniausias pasaulio universitetas, miesto gatvelės, dvelkiančios istorija, mokymus papildė naujomis patirtimis. Erasmus+ projektas suartino įvairių tautų žmones, suteikė galimybę dalintis patirtimi, įgyti naujų patirčių ir žinių, kurias tikrai pritaikysime savo kasdieniniame darbe.
Sandra Jocytė-Aurylienė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja metodininkė